Украина наш дом

Як в Криму видають газету кримськотатарською мовою, показав головний редактор "Къырым" (ФОТО, ВІДЕО)

У тимчасово окупованому Криму продовжує видаватися єдина газета кримськотатарською мовою "Къырым" ("Крим"), яка має 32-річну історію. З початком окупації півострова тиражі газети скоротилися в кілька разів, коштів на діяльність редакції не вистачає, ситуація ускладнюється підвищеним контролем з боку російської влади та штрафами від "Роскомнадзора". Про це телеканалу "Дом" розповів головний редактор газети "Къырым" Бекір Мамутов.

"Къырым" — це перше видання кримськотатарською мовою в Криму, яке виходить з 7 липня 1989 року. У кращі часи тираж становив майже 20 тис. примірників, а у 2017 році — вже 6 тис., за словами головного редактора Бекіра Мамутова, раділи і цьому. Тому що зараз обсяги знизилися майже вдвічі — до 3,5 тис. примірників.

"Наш народ перебуває в умовах, в яких домінує пропагандистський підхід, який притаманний російським телеканалам, а наш національний фактор практично відсутній. Тема Криму підноситься незрозуміло під яким соусом, усі зазіхають на наше минуле, на нашу історію, не помічаючи корінний народ цієї землі. І на всьому цьому тлі божевільного пропагандистського шквалу наша газета як і раніше підтримувала в людях прагнення до знання свого минулого, почуття гідності, що у тебе є такі славні предки тощо", — зазначив Мамутов.

Багато нинішніх кримські ЗМІ фінансуються з російського бюджету. "Къырым" знаходиться на самофінансуванні, розповсюджується за передплатою і не отримує російських держдотацій.

"Для нас фінанси, фінансова служба редакції — це дуже серйозно. Бо якщо буде якесь невдоволення публікаціями, то можуть прийти й перевірити", — говорить головний редактор.

Будівля, в якої редакція знаходиться вже понад 20 років, вимагає капітального ремонту, але виділити на це гроші з власного бюджету досить складно, адже обійдеться це в 10-15 тис. дол. А нинішнього тиражу газети у трохи понад 3,5 тис. примірників ледь вистачає на зарплату співробітникам.

"Ця будівля знаходиться в списку пам'ятних будівель міста Сімферополя. Ми на діяльність газети з насилу знаходимо гроші, тому немає коштів, які ми могли б вкласти в ремонт будівлі", — зазначає Бекір Мамутов.

Співробітники редакції демонструють своє приміщення: "водопровідні труби боїмося чіпати, прорвати може в будь-який час і затопити редакцію", "по стінах — тріщини, коли ми заселилися в будинок — стіна відійшла і небо було видно, ми підпірки поставили, шпалерами заклеїли, але якщо шпалери відірвати — там небо так само видно", "на кухні підлоги немає, вона згнила, провалена, тому просто дошки підклали".

Фінансові проблеми посилюють періодичні штрафи від "Роскомнадзора".

У жовтні 2020 року у випуску "Къырым" на трьох смугах була опублікована доповідь генерального секретаря Організації Об'єднаних Націй про становище в галузі прав людини в Криму. В тексті згадувався Меджліс кримськотатарського народу.

"Роскомнадзор" угледів порушення російського законодавства — в публікації не було виноски про те, що Меджліс в Росії вважається екстремістською організацією.

"Роскомнадзор" порахував, що ми зловживаємо свободою інформації. Було порушено адміністративну справу відносно мене, як посадової особи", — сказав Мамутов.

І це при тому, що в законодавстві Російської Федерації про ЗМІ прописано, що якщо мова йде про передрук інших матеріалів, то редакція звільняється від відповідальності за будь-які формулювання в них. А генсек ООН в цій доповіді двічі говорить, що Меджліс знаходиться під забороною — тобто фактично є вказівка, якої вимагає "Роскомнадзор".

Попри те, що головний редактор представив російському суду позицію газети та всі аргументи, 20 квітня 2021 року суд виніс рішення оштрафувати Бекіра Мамутова на 4 тис. руб. (приблизно 1,5 тис. грн). Сума штрафу не значна, але потрібно врахувати, що "Роскомнадзор" періодично знаходить різні причини, щоб подати на головного редактора до суду і в черговий раз оштрафувати.

Наприклад, Мамутова раніше оштрафували за те, що в газеті, яка виходить повністю кримськотатарською мовою, ім'я та прізвище головного редактора були написані російською мовою. Після штрафу довелося в дужках вказувати також російськомовний варіант.

Читайте також: "Не"свобода в Криму: інтерв'ю з керівницею Управління з розвитку кримськотатарських ЗМІ Гаяною Юксель

Нагадаємо, за 7 років окупації в Криму майже на 80% скоротилася кількість засобів масової інформації. За цей період правозахисники зафіксували понад 500 порушень прав журналістів на території окупованого півострова. Основний масив порушень припадає на 2014-2015 роки, але й зараз такі факти непоодинокі.

Прямий ефір