Украина наш дом

"Не грати на руку Кремлю" — опозиційні ЗМІ Росії налагоджують роботу в еміграції (ВІДЕО)

Ілюстративне фото: obozrevatel.com

Через штрафи за правду та переслідування сотні ліберальних російських журналістів виїхали з РФ, щоб продовжити працювати, або втратили роботу зовсім, повідомляє "Дом".

Багато редакцій перебралися до країн Балтії та висвітлюють розв'язану Росією війну в Україні не так, як диктує кремлівський репресивний апарат.

Наприклад, телеканал "Дождь" відновив своє мовлення у середині липня, отримавши європейську ліцензію у Ризі. Редакція телеканалу вважає, що перестати мовити — означає зіграти на руку Кремлю.

"Приносить велике задоволення, коли мерзотники та воєнні злочинці на кшталт Володимира Соловйова нервуються. З іншого боку — це є ще одним підтвердженням того, що вони бояться поширення незалежної інформації", — сказав головний редактор телеканалу "Дождь" Тихон Дзядко в інтерв'ю Deutsche Welle.

"Новая газета. Европа", "Новая", " НО. Новая рассказ-газета" — так через постійні заборони Роскомнагляду змінювався вигляд опозиційної "Новой газеты". З початку війни в Україні розслідувачі писали про реальні втрати в російській армії та воєнні злочини росіян в Україні. Режим переслідував журналістів, блокував сайти, не кажучи вже про неможливість друкувати видання. Редакція, яка за час путінського правління поховала 7 авторів газети, переїхала до Латвії.

"Добитися того, щоб журналістів не було, — це означає впевненим кроком йти до прірви. Суспільство без незалежних медіа стає сліпим", — сказав головний редактор видання "Новая Газета. Европа" Кирило Мартинов в інтерв'ю Deutsche Welle.

За два тижні після повномасштабного вторгнення РФ в Україну "Радіо Свобода" закрило своє російське бюро і вже у квітні мовило з Риги. У 2021 році Роскомнагляд видав йому 1040 протоколів про різні порушення — на понад 13 мільйонів доларів штрафу, повідомляли в компанії. Понад 20 журналістів "Радіо Свобода" визнано "іноземними агентами". У травні 2022 року російське бюро мовника за відмову видаляти новини про війну оштрафували на понад 30 мільйонів рублів. Силовики погрожували працівникам. Все це стало кульмінацією "видавлювання" "Радіо Свобода" з Росії, де редакція працювала з 1991 року — на запрошення Бориса Єльцина.

Війна, яку веде Росія в Україні, має руйнівні наслідки для свободи ЗМІ, — заявляють в організації "Репортери без кордонів". Росія в 2022 році посіла 155-те місце в рейтингу незалежної журналістики, потрапивши до списку з 28 країн із "дуже критичним" станом свободи преси.

Після початку повномасштабної війни в Україні Москва заблокувала сайти "Голосу Америки", BBC, Deutsche Welle, "Медузи". Але росіяни все ще мають доступ до опозиційної журналістики через сервіси VPN. Майже 170 російських ЗМІ оголошено "іноагентами": на думку Кремля, їх фінансує Захід. Насправді ж, багатьом із них навіть за кордоном у безпеці доведеться буквально виживати за рахунок зборів пожертв серед своїх читачів, слухачів та глядачів.

Читайте також: "Російська влада тримає впевнений курс на побудову ГУЛАГу": як працює путінська репресивна машина — приклади (ВІДЕО)

Прямий ефір